3 tips: Sådan imødekommer du ledelsens argumenter mod digitale kvitteringer

Har du flere gange forsøgt at overbevise din chef eller ledelsesteamet om at investere i digital udlægshåndtering – såsom en smart app, transaktioner i realtid eller direkte kvitteringer?

Men løber du panden mod muren og må gå skuffet og forgæves tilbage til dit skrivebord gang efter gang?

Så er det her indlæg til dig!

Her får du nemlig: 
1. Indblik i ledelsers “top 3” udfordringer, når det kommer til at investere i direkte digitale kvitteringer.

2. Modargumenter til disse udfordringer, som du kan servere på et sølvfad, så ledelsen (forhåbentlig) får øjnene op for fordelene ved en digitalisering af processen – og du kan gå sejrsgang fra mødelokalet.

Let’s dive in!

Ledelsens tre primære udfordringer
En undersøgelse fra 2021 (Eurocard & United Minds, Stockholm) viser, at virksomheders ledelse ofte har mere fokus på udfordringer end fordele, når det kommer til investering og implementering af systemer som f.eks. en digital udgiftsløsning og direkte kvitteringer.

Undersøgelsen fokuserer primært på direkte kvitteringer og viser, at der især er tre specifikke udfordringer, der går igen hos nordiske ledelser – og de kommer her:

38% for bekostelig
35% for besværlig at integrere med eksisterende IT-systemer
32% lav prioritet

Hvis ikke du allerede har hørt nogle af ovenstående fra din egen chef, så kender du nu de bagvedliggende årsager til, at mange ledelser er tilbageholdende i forhold til investeringen af direkte kvitteringer.

Så langt så godt. Men det kan blive endnu bedre.

For når du kender ledelsens argumenter, kan du forberede dine modargumenter. Og dem har Eurocard og United Minds’ undersøgelse faktisk også hjulpet dig med. Lad os tage et hurtigt kig på dem:

For bekostelig
Undersøgelsen viser, at størstedelen af virksomhederne aldrig har regnet på omkostningerne ved deres nuværende udlægshåndtering.

Men med et manglende overblik over virksomhedens nuværende omkostninger med de eksisterende processer – hvordan kan man så vurdere, om en anden løsning er for bekostelig?

At investere i nye, digitale processer er selvsagt ikke omkostningsfrit – men her er det vigtigt ikke kun at kigge på omkostningen. Hvad med alle de penge, virksomheden kan spare på den lange bane ved at effektivisere processen?

Undersøgelsen har nemlig også set nærmere på, hvor meget tid virksomheder kan spare ved at investere i digitale kvitteringer – og vi tør godt sige, at den viden kan være det hemmelige våben i din argumentation.

For besværlig at integrere med eksisterende IT-systemer
Tanken om kompleks og besværlig IT-implementering samt oplæring af medarbejdere i nye systemer er også en bekymring i flere virksomheder.

Integrationsdelen kommer man selvfølgelig ikke udenom, men flere udbydere af digitale løsninger har et team af eksperter klar til at hjælpe – både når det kommer til integrationsdelen og oplæring af medarbejdere.

Det byder selvsagt på en opstartsfase, der kan tære på virksomhedens ressourcer og kræver, at medarbejderne lærer den nye proces.

Men det vigtigste at have for øje er, om fordelene ved investeringen i direkte kvitteringer (og digital udlægshåndtering generelt) opvejer den tid og energi, der er lagt i at få integrationen til at spille.

Lav prioritet
Mange virksomheder har endnu ikke fået øjnene op for, hvor mange penge de reelt kan spare ved at investere i en digitalisering af deres udlægshåndtering.

Og fordi både de nuværende omkostninger ved den manuelle proces – og de potentielle besparelser ved en digital proces bliver anset som værende for små, står ændringen af processen ikke højt på prioriteringslisten hos mange virksomheder.

Eurocard & United Minds’ undersøgelse viser dog, at udlægshåndteringen har betydning for flere dele af virksomheden – ikke blot på effektiviteten, og økonomien, men også i forhold til tid, ressourcer og medarbejdertilfredshed.

 

SÅ er du klar til snakken!
Nu er du klædt godt på til næste gang, snakken på kontoret falder på udlægshåndtering – og direkte kvitteringer i særdeleshed.

Hvis du vil have endnu flere argumenter og belæg for dine påstande, kan du selv kaste et nærmere blik på undersøgelsen.

Eurocard & United Minds præsenterer nemlig en lang række dokumenterede fordele, virksomheder med direkte kvitteringer kan høste.

Fordele, som du kan ryste ud af ærmet, næste gang du skal snakke med ledelsen om en mulig investering i digital udgiftshåndtering.

Udlægshåndtering
på et øjeblik

Med direkte kvitteringer – er det muligt for medarbejdere at håndtere deres udlæg digitalt i zExpense i samme sekund, som købet er gået igennem.

Læs også

Få en uforpligtende demo

zexpense

Vil du vide mere?

Integrationer

Se de banker, kreditkort, samt økonomi- og lønsystemer, zExpense integrerer med.

Få en demo

Se hvor nemt og enkelt, det er at bruge zExpense og de forskellige funktioner.

Kontakt os

Er du interesseret i at få mere viden om vores løsninger?

Kontakt os

Har du spørgsmål?

Send en mail til mail@zebon.dk eller tryk på knappen og udfyld kontaktformularen – så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Du er også velkommen til at ringe på tlf. 72 44 11 90.