Forretningsmand på sin smartphone

Hvorfor skal du starte din digitaliseringsproces hos medarbejderne?

Den nye bogføringslov er på agendaen i alle danske virksomheder i år.

Men alligevel er der stadig mange virksomheder, der slet ikke er startet på digitaliseringen endnu – eller som er kørt fast på trods af, at deadline for krav om digitalt bogholderi i 2024 (forventeligt d. 1. juli) nærmer sig.

Derfor skal du gå i gang med at digitalisere i god tid

Det er et problem, hvis mange virksomheder venter med at digitalisere til sidste øjeblik. For så er det meget sandsynligt, at de revisorer der rådgiver om digitalisering (77 % af de danske revisorer) og systemudbyderne ikke kan følge med.

Det kan i værste fald betyde, at I ikke når at digitalisere jeres bogføringsprocesser inden tidsfristen. Og det kan resultere i store bøder, som kunne være undgået.

 

Få medarbejderne med i processen

En succesfuld digitaliseringsproces er ikke gennemført på en uge. Tværtimod.

Specielt ikke, hvis du vil inkludere medarbejderne ordentligt i processen.

Og netop medarbejderinddragelse er rigtig godt givet ud. For hvis medarbejderne ikke bruger løsningerne eller er skeptiske fra starten af, så tager det lang tid, før I når helt i mål.

I værste fald kan I risikere, at I aldrig rigtig får medarbejderne med ombord.

Omvendt kan jeres nye digitalie processer blive en rungende succes blandt medarbejderne – hvis de tager den til sig, finder den nem og effektiv at anvende, og tydeligt kan se, hvordan deres arbejdsgange bliver ændret til det bedre. 

Hvorfor er medarbejderne skeptiske overfor digitalisering?

Mange medarbejdere er ofte skeptiske, når det kommer til digitalisering eller nye systemer generelt.

Og det er helt forståeligt. For de er tidligere blevet skuffet gang på gang, når den nye teknologi enten viste sig at være knap så fantastisk, som de var blevet lovet – eller det måske resulterede i, at de endte med at løse en masse nye opgaver, der ellers ikke lå på deres bord.

Medarbejderne vil altså se løsningen virke i praksis. Med succes.

De vil se, hvorfor løsningen gør deres hverdag lettere, før de tror på det. Mærke den forskel, en digital løsning rent faktisk gør for deres arbejde.

Det rigtige sted at starte digitaliseringen er altså hos medarbejderne – få dem med i processen og vælg en løsning, der har fokus på brugervenlighed og på at gøre hverdagen lettere for netop dem. 

Få en løsning udviklet af medarbejdere for medarbejdere

zExpense er udviklet af danske medarbejdere – fra medarbejdernes synsvinkel. Og brugervenlighed for både medarbejderen, godkenderen og bogholderen er derfor hele essensen af løsningen.

Derudover får I i virksomheden også uddannet en superbruger, så I har en kollega, der ved præcis, hvordan løsningen fungerer, så I får mest muligt ud af den – og jeres tid. 

“Vores medarbejdere har taget zExpense til sig og er begejstret for den tidsbesparelse og nemme håndtering af bilag, det har givet dem.”

Kirsten Fackmann Fløystrup

Hans Just A/S

Start digitaliseringen af bilag med zExpense

Hvis du endnu ikke har fundet den rigtige udgiftsløsning til virksomheden, kan zExpense være lige det, I står og mangler. 

Vi er altid klar på en uforpligtende snak om jeres nuværende setup og behov, så vi kan se, om zExpense kan løse de udfordringer eller ønsker, I har.